maanantai 21. maaliskuuta 2016

APUA, KOHTA SE ON OHI

Hola taas kaikille!

On taas se aika vuodesta, kun Suomen ilmasto ei osaa päättää, millanen sää vois olla. Etelä-Suomessa ainakin koko alkuviikko oli +10 astetta ja ihanaa aurinkoa. Sitten eilen aamulla, kun avasin verhot niin ulkona odotti valkoinen maa ja kasa pilviä. Tänään taas aurinko paistaa, mutta -4 astetta. Lunta on onneksi vähemmän kuin eilen, toivottavasti ei tule enempää.

Tosta vois ymmärtää, että en tykkää lumesta. Lumi on ihan jees. Talvella. Mutta kun melkein kaikki lumet on jo sulanut ja voisi ottaa ohuemman takin käyttöön, siinä vaiheessa se lähinnä vaan ärsyttää. Talvi ei oo mun lempivuodenaika. Kesä on paras. Kevät on ihana, kun puihin alkaa jo tulemaan vihreää, ilmat lämpenee ja tuntee sen, miten lähellä kesä on. Alkusyksykin on kiva, kun tulee kaunis ruska ja on vielä suht lämmintä. Kesä voittaa silti kaikki!

Tänään mä kuitenkin aattelin kirjotella keväästä. Meiän koulussa on neljä jaksoa aina yhellä lukukaudella. Huomenna vaihtuu jakso ja alkaa viimeinen, eli neljäs. Se tarkottaa sitä että on enää vaan pari kuukautta aikaa tsempata ja parantaa numeroita. Oon ite yheksännellä luokalla, eli tää viimenen jakso on aika merkittävä aika elämässä. Tän jälkeen se kaikki on ohi. Pakollinen koulu on suoritettu ja vapaus alkaa. Ainakin melkein.

Melkein kaikilla tulee jossain vaiheessa peruskoulua se vaihe, milloin koulu on paskaa ja haluis vaan jäädä kotiin sohvan nurkkaan katsomaan Netflixiä. Ja se on ihan ymmärrettävää. Peruskoulussa on munkin mielestä se huono puoli, että kaikki on pakollista, eikä oikeesti saa opiskella sitä mitä haluais. Mulle esimerkiks lukeminen ja pänttääminen ei todellakaan oo se paras vaihtoehto, vaan opin käytännön tekemisellä paaaaljon paremmin. Joillekin taas se lukeminen on parasta ja silloin kannattaa mennä lukioon. Mä ite laitoin yhteishaussa ensimmäisiksi vaihtoehdoiksi kaksi ammatillista tutkintoa ja vasta niiden jälkeen lukioita, koska musta tuntuu, että lukio ei oo yhtään mua varten. Oon melkein aina tiennyt, että haluun jonkinlaiseksi ryhmänohjaajaksi ja nyt hain sitten yhteen opistoon nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajan tutkintoon, eli Nuvaan. Nyt vaan pitää skarpata ja pitää peukut pystyssä että pääsisin sinne :)

Anyways, kohta on kymmenen vuotta opiskeltu (jos eskari lasketaan) ja sen jälkeen oon vihdoinkin vapaa opiskelemaan mitä haluun. Enkä nyt siis todellakaan tarkota, että lukio on huono vaihtoehto. Se on aina parempi vaihtoehto kun välivuosi ja jos oikeesti tykkää lukemisesta niin lukio on mahtava valinta. Mulle itelleni se ei vaan oikein sovi. Toivottavasti kaikki pääsee sinne, mihin ykkösenä haki tai ylipäänsä toivottavasti kaikki pääsee mieluisaan paikkaan. Tsemppiä kaikille nyt loppukevääksi, muistakaa, että se on teiän oma valinta mihin haette!

>JENNA

P.S. Ajattelin tehä kysymys&vastaus postauksen seuraavaksi, eli laittakaa ihmeessä kysymyksiä mulle kommenteissa, instagramissa tai kikissä! :)


  instagram: jennaaaas                  
  kik: _jennangel_                         
  gmail: jennaaaa00@gmail.com       

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti